Resepi Nasi Goreng Seafood...Ye ke??? hehe...Mungkin Kot...

Wednesday, February 16, 2011

Pagi nie sempat memasak nasi goreng seafood sebelum suami pergi ke tempat kerja...Aku namakan nasi nie nasi goreng seafood sebab ade letak makanan laut dalam resepi nih...hehe..masa tengah masak sempat pulak nak snap gambar nasi goreng..huhu...Saja nak snap bagi korang kecur ayaq liuq..kih3..


Bahan2:


1.Udang dibuang kulit (kalau tak buang pun tak ape)
2.sotong di goreng separa masak (agak2)
3.5 biji Fishball dihiris nipis dan digoreng dalam minyak
4.ayam ambil bahagian dada hiris kecil2
5.Cendawan payung potong halus2
6.Sayur campur (mix vegetables)
7.Bawang kecil (5 ulas)(ditumbuk)
8.Bawang putih (2 ulas)(ditumbuk)
9.Serbuk pati ikan bilis
10.garam
11.Nasi
12.sedikit belacan kalau suka tapi saya tak letak
13.Cili api dihiris2 ( Agak2 pedas yg korang nak)

Bahan hiasan:

Udang yang digoreng dengan kunyit

Cara2:

1.Panaskan minyak...untuk makluman gunakan api sebesar yang mungkin ye..kalau tak berapa pandai lagi masak guna api kecil je nanti hangus sebab proses nie kena masak dengan laju supaya tak hangit..

2.Bila dah berasap2 masukkan bawang yang telah ditumbuk dan tumiskan

3.Bila dah sedikit perang dan naik bau masukkan udang,sotong,sayur campur,cendawan,ayam dan fishball yg telah dipotong..Time ni aku main campak2 je seronok tau..huhu...Bila semuanye dah layu then....

4.masukkan secubit garam dan pati ikan bilis..sape2 suka ader rasa belacan sikit korang masukkan je..

tengok bawah nie....


5.Bila semua rasa dah sebati korang angkat dan Hiaskan dengan udang yang dimasak dengan serbuk kunyit ye barulah agak menarik...menarik ke??hhehe...

Dipersembahkan nasi goreng seafood saya....silakan mencuba dan komen...(",)


Itu Dia Sedia Dihidangkan...hehe...

41 comments:

topimagine said...

hehe.. cm sedap je .. xtau lak cm ne rase nye kn.. masin ke masam.. hahaha.. just joke k :)

Puteri Balqis said...

rasanyee masin dan rasa seafood jek..(",)

penyejuk hati said...

pandai dan rajin cik balqis masak...(^_^)

Puteri Balqis said...

kih3...main2 campak2 jew...bole la cikit2...(",)

Memo_Hazel said...

alangkah sdap nyer nsik goreng seafood. syg, memo ta boleh mkn, pantang. :(

Puteri Balqis said...

alahai...ade resdung ke atau alergik seafood..sy pon tp makan je..hehe

saya YANA said...

udang besau tu.. sedap2..
penah gak wat..
nasi goreng ulam2 pon penah gak.. ahahha..

Puteri Balqis said...

best kan yana??? hehe...

tiEra said...

owh ruginye!!!!
tiera xleh mkn udang...hukhukhuk

Puteri Balqis said...

tiera: haha...ruginyee..2 org tak boleh makan udang...(",)

juicy junkies said...

http://juicyjunkieswardrobe.blogspot.com/
do check out our blog and follow us, tq :)

NUUR AN NOR said...

memang kecuq ayak liur! argh..dahla tgk puasa ni.kihkih..dugaan betul...

sy da follow akak balik.
request ni..nak resipi ayam tandori pulak.hihi

Puteri Balqis said...

hehe...InsyaAllah ade kelapangan akak buat eh(",)

Yana Mus said...

Adoi... Lapo perot tengok udang!! Leleh!!

acap said...

nak try lah..hehe

liyana shana said...

wuhoo! besh nye . nk trai uat lah.hehe.teringin lak tgok resepi nim.huhu.tuan tanah mau copy resepi tuh bole x ..huihui :D

Puteri Balqis said...

hehe...boleh2 copylah...mesti cuba tau..=)

Puteri Balqis said...

yana: sabar yana...huhu..

acap: try jgn x try...(",)

adan said...

macam sedap je nasi goreng seafood ni.. nak juga la..

qlah said...

nak... hehe . :)

nelly said...

laparlah pulak ...

KizZ said...

Alamak..tak reti la kiz nak masak-masak..makan pandai lah...hihi

Jom sini,
Shameena..Silky satin shawl

mars mell-o said...

wow looks yummy =D

Juli said...

sedappp nampk.rasa nk makan jam2 niii..hiihhi

RuSh D said...

wah,tgk jer dh sedap...kalo mkn lg ler sedap..;)

~ ナフィルザ ~ said...

wah nampak sedap,kena cuba, ni
ekeh keh~

Hafriz Mohamad said...

mnyengat.. smpai sini baunye...
hihi.. bleh try bt ni. kot la..hehe

Puteri Balqis said...

adan:hehe....jgn terliuq sudah=)

Puteri Balqis said...

qlah: jum mam sekali=)

Puteri Balqis said...

nelly: hehe..sabar nelly...

Puteri Balqis said...

kizz:..hehe...

Puteri Balqis said...

juli: jom makan sekali juli =)

Puteri Balqis said...

Rush D: apelagi suruh mak awk masakkan.hehe

Puteri Balqis said...

lolipop: wajib cuba tau...hehe

Puteri Balqis said...

mars-mello: try gak ye...(",)

Puteri Balqis said...

Hafriz: kih3..try2 jgn tak try=)

fizalinolie said...

uit... mcm sedap jer hehehe.

Dhia Delisha said...

nak cube resepi ni :)

Puteri Balqis said...

dhia: bole jer dhia..cube lah..=)

Puteri Balqis said...

fizalnolie..hehe...boleh buat dah tue=)

mia.lia said...

ghee..sdp neh..seafood..i likee..hehehe

Klik2 Di Sini ...Join2...(",)